" رونق تولید"و "جهش تولید" از حرف تا عمل


محمد تقوی


" رونق تولید"و "جهش تولید"  از حرف تا عمل


از اینکه هنوز در کنار شما هستیم و با همه مشکلات و سختی ها توانسته ایم شماره تابستان مجله رابه چاپ برسانیم خداوند سبحان را شاکریم  و وظیفه خود می دانیم از تمامی شرکت ها ،موسسات و افرادی که با چاپ آگهی، ارسال مقاله و مطالب فنی و عمومی مجله را حمایت کردند تشکر نموده و مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام نمائیم.

همانطوریکه اطلاع دارید یکی از وظایف رسانه های علمی و تخصصی تولید مطلب و محتوا می باشد و تولید رابطه مستقیم با ادامه فعالیت این مجموعه دارد.این موضوع را از این بابت مطرح کردم که نشریات نیز مانند سایر فعالیت های اقتصادی و صنعتی با داشتن تولید میتواند به حیات و بقای خود ادامه دهند و اگر به هر علتی تولید آنان متوقف گردد در کما فرو رفته و پس از مدت کوتاهی نابود میشوند و استمرار آن در سطح ملی میتواند به یک فاجعه جبران ناپزیر  تبدیل گردد و اهمیت آن نیز زمانی نمود عینی پیدا می کند  که میبینیم رهبر انقلاب در ابتدای سال 1398 و در پیام تبریک سال نو این سال را سال "رونق تولید" نام گذاری کردند. ایشان با تاکید بر اینکه اولویت و مسئله فردی و جدی کشور، مسئله اقتصاد است، از کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم و کم کاری یا تعطیلی بعضی کارخانجات به عنوان مشکلات مهم اقتصاد کشور یاد و تاکید کردند: براساس مطالعه و همچنین نظرات کارشناسان، کلید همه این مشکلات "توسعه تولید ملی است" و از این رو شعار سال 1398 را رونق تولید قراردادند.

اینکه چقدر مدیران و مسئولین اجرائی کشور این شعار را سرلوحه اقدامات خود قرار دادند قطعا نیازمند بررسی، کار کارشناسی، دسترسی به اسناد و مدارک و گزارشات مربوطه می باشد ولی در قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری در پیام تبریک نوروز 1399 میتوان متوجه شد که در عمل خیلی موفق نبوده ایم ولی به دلیل اهمیت موضوع، ایشان سال جدید را سال "جهش تولید" نام گذاری کردند و با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید فرمودند:" جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییر محسوسی در زندگی مردم به وجود آید". از نظر ایشان جهش تولید یکی از ابزارهای قوی شدن است که البته الزاماتی از جمله مقابله با قاچاق کالا و واردات بی رویه، اعطای مشوق ها به تولید کنندگان و برخورد قضایی با سوءاستفاده کنندگان از کمک های دولتی دارد، که این کارها باید امسال انجام شود.

رهبری در ارزیابی میزان پیشرفت شعار سال 98 "رونق تولید" با اشاره به گزارش های موثق از بازگشت به کار برخی از کارخانه های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکت های دانش بنیان و برداشتن گام های جدی در پژوهش و تحقیق به عنوان سرچشمه تولید گفتند: این گزارش ها نشان میدهد در سال 1398 علاوه بر استقبال صاحب نظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شده و با کار و تلاش دستگاه های مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد، البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد چون در کنار این مهم اصلاحات بانکی،گمرکی و مالیاتی و بهبود فضای کسب و کار باید انجام شود، اما نقش تولید بی همتاست.

قطعا" دیدگاه و نقطه نظرات شخص رهبری به عنوان فردی عالم و آگاه که مدت 8 سال مسئولیت قوه مجریه کشور را بر عهده داشتند بسیار مهم و ارزشمند می باشد ولی چگونه است که با این همه تاکید و سفارش اینقدر کارها کند و کم تحرک پیش می رود تا جاییکه ایشان هم اذعان می دارند تغییر محسوسی در زندگی مردم ایجاد نشده است.

در اینجا به واسطه رسالت مطبوعاتی خود وظیفه دارم که نه به عنوان یک فعال فرهنگی، بلکه به عنوان یک شهروند که در بخش صنعت و اقتصاد سابقه فعالیت دارد، ادعا نمایم که نه تنها تغییر محسوسی ایجاد نشده، بلکه در سایر بخش های مرتبط اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی برگشت به عقب داشتیم که همین امر سبب گردیده سفره مردم روز به روز کوچک تر و فساد گسترده تر شود.

زمانیکه رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از حذف 4 صفر از پول ملی تورم مزمن 5 دهه گذشته را عامل عدم کارایی ریال می داند و اعلام میدارد ارزش پول ملی 3500 برابر کاهش داشته است بدان معنی است که ما در اقتصاد و حفظ ارزش پول ملی ناتوان بودیم و خود اثبات آن است که در ارائه گزارش و آمار عملکرد به شخص اول مملکت فقط بخش های گزینشی مطرح و یا کلا" گزارش خلاف واقع ارائه شده است، که خود بسی جای تامل دارد.

در بخش صنعت که تولید یکی از مهمترین ارکان آن است و در راس آن صنعت خودروی کشور است که همواره مورد حمایت دولت و رهبری بوده است وجزو معدود صنایعی است که طی سالیان متمادی در وزارت صنعت،معدن،تجارت دارای شورای سیاست گذاری  می باشد و بارها از آن به عنوان صنعت مادر و تولید ملی یاد شده است آیا فقط همین یک نمونه به تنهایی توانسته است با همه حمایت های  یکسویه، انحصار و رانت های به وجود آمده، موفق عمل کند؟

اینکه مردم به عنوان مشتری و بازار هدف ماه ها در صف خرید منتظر بمانند و با چندین برابر قیمت نسبت به محصولات مشابه خارجی که از نظر کیفی به مراتب بالاتر از محصولات تولید داخل هستند، به صرف اعمال محدویت و انحصار که بعضا" به انجام قرعه کشی منتهی می شود، بدان معنی است که ما در مسیر دستیابی به "رونق تولید" و "جهش تولید" درست عمل کردیم؟

واقعیتی که از نظر کارشناسان در رابطه با صنعت خودروی کشور وجود دارد این است که پس از گذشت چندین سال نتوانستیم خود را با سرعت رشد تکنولوژی تولید خودرو در دنیا همراه کنیم و از تحولات نوین این بخش به شدت فاصله گرفتیم و این نیز حاکی از آن است که در بخش تولید ملی هم موفق نبوده ایم.

اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سایت رسمی خود اعلام می کند در تیر ماه سال جاری فقط در استان البرز 26 هزار و 210 نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که نزدیک به 14 هزار نفر آنان به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده اند نشان از آن دارد که برای عملی شدن شعار "رونق تولید" و "جهش تولید" اقدام موثر و قابل قبولی انجام نشده است.

در کنار همه علائم غیر مثبت و سختی که عنوان شد اینکه مسئولان اجرایی کشور شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا را با شرایط جنگی مقایسه کرده و همه تقصیرها را به گردن امریکا می اندازند عذر بدتر از گناه بوده و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کردن است.

آنقدر دشمن فرضی را برای سرپوش گذاشتن به اشتباهات خود بزرگ کرده ایم که دیگر خودمان هم باورمان شده که اینچنیین است و چقدر این داستان با حکایت شایعه سازی ملانصرالدین که در ادامه به آن اشاره می کنم نزدیک است.

می‌گویند روزی ملانصرالدین برای خرید نان به نانوایی رفت و چون صف نانوایی شلوغ بود، فكری به ذهنش رسید و اعلام كرد كه در كوچه بالایی آش نذری می‌دهند مردم برای گرفتن آش نذری ، صف نان را رها كردند و به سوی آدرس غلط روان شدند هنگامی كه همه رفتند، ملا در یك لحظه پیش خود فكر كرد، نكند واقعا دارند آش نذری می دهند و ما اینجا بی‌نصیب بمانیم، به همین دلیل بدون این كه نان بخرد، خود نیز به دنبال مردم به سوی محل خیالی برای گرفتن آش راهی شد و شایعه ای را که خود به دروغ ساخته بود باور کرد!

پس سعی کنیم در هر سمت و شغلی که قرار داریم آدرس غلط به مردم ندهیم که آن وقت به عوض رسیدن به کعبه سر از ترکستان در می آوریم.