ایشان هدف از تخصیص تعرفهها را در چهارچوب و راهکار ذیل موثر میداند و مواردی را بیان میدارد: 1- توسعه و بسط دانش فنی 2- فراهم نمودن فرصتهای شغلی در بخش مهندسی – فروش و ارتقاء دانش طراحی و ساخت 3- کاستن از فاصله دانش کاربردی و عملیاتی کردن آن و عرضه آسانسورهای پیشرفته باسرعت 5/2 متر بر ثانیه 4- دسترسی آسانتر گروه پرطرفدار طراحی و مونتاژ که طیف وسیعی از صنعت آسانسور را در بر میگیرد. 5- کاهش سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی که متضمن افزایش کیفیت و ارتقاء تکنولوژیک بشود به نحوی که بتواند طی یک دوره معین انگیزه گرایش به تولید برای علاقه مندان به تولید صنعتی و ساخت را از طراحی و مونتاژ صرف به عملیاتی کردن فیمابین فراهم کند. 6- با نگاه به موارد فوق و با توجه به وضعیت کنونی شرکتهای طراحی و مونتاژ یا حفظ شرکتهای با وضعیت متوسط و خوب پیشنهاد میشود موارد ذیل در چهارچوب کارشناسی صورت گرفته و محقق شود. گروه الف- انواع موتور با یا بدون گیربکس، انواع ریل از کجا آورده شده، انواع قفلهای درب اتوماتیک، انواع درایو مختص آسانسور با نرخ سود بازرگانی صفر برای قطعاتی که ساخت داخل ندارند. گروه ب- با نرخ 6 درصد سود بازرگانی که تحت قطعات اساسی آسانسور شناخته میشوند لیکن همراه با تولیدات ساخت داخل نیز باشند انواع درب اتوماتیک، دستگاههای برقی، انواع لوازم و قطعات مکانیکی و تابلو کنترل فرمان گروه ج- با تعرفه و سود بازرگانی 16% در مورد محصولات لوازم و قطعاتی که تولیدکنندگان توان ساخت و توان رقابت دارند، انواع درب لولائی، انواع تابلو، لوازم مربوطه، انواع آسانسور کششی و هیدرولیکی ضمناً توصیه میشود نسبت به حذف تعرفه آسانسور بدون گیربکس یا آسانسورهایی که توان ساخت داخلی نیز دارند مبادرت شود. انواع کابین، انواع درب لولائی کششی و هیدرولیکی ایشان در ادامه این طور بیان داشت: «میزان موثر بر تعرفهها به شرح فوق در صورت وقوع میتواند با تبدیل در بندهای ب و ج یعنی از 6 به 11 و از 16 به 36 درصد افزایش یابد که در این صورت نیاز به استفاده از تسهیلات ماده 39 واردات گمرکی در محصولات نهائی بسیار کم خواهد شد. جمعبندی با اعمال موارد مذکور و استفاده از تعرفههای ارزان در بخشهای اساسی به ویژه ردیف الف زمینه برای گسترش بخش وسیعی از طراحی و مونتاژ که در طیف حداکثر سازندگان آسانسور قرار دارند موجبات رشد و توجیه عملی و بروز را در رقابت با شرکتهای خارجی فراهم مینماید که اثرات مثبت آن در مقایسه با صنایع گلخانهای در سالهای دور عیان میگردد و اثرات آن را به تماشا خواهیم نشست. اینجانب به عنوان یک تولیدکننده سوال میکنم که چرا بحث آسانسورهای پر سرعته را علی رغم 2 سال استارت مسکوت گذاشتهایم و در اینجا هر کاری که برای استفاده از ماده 39 میخواهیم انجام بدهیم ما را در تعرفه 30% گیر میاندازد در صورتی که کار عملی ما روی 20% است. اصرار ما در این است که این 2 تا تعرفه را برداریم. چه ضرورتی دارد که به این اعتقاد نامساعد پایبندی داشته باشیم و کارشکنی نکنیم. مشکل ما تعرفه نیست. مشکل ما عدم استفاده از تعرفه صحیح توسط عدهای از همکاران است. صالحی نیا: ما همیشه برای استفاده از تعرفهها تمایل به استفاده بیشتر و رو به بالا داریم. بحث ما و سایر اعضا این است که تعرفهها یکسان بشود.» |