عنوان: انتقاد رييس سنديكاي آسانسور به عدم توجه به مصرف برق موتورهای دو سرعته
۱۳۸۷/۷/۵

به گزارش ایسنا ، علی محمد منصوری - رییس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران - ، با بیان این که موتورهای دو سرعته آسانسور تاثیر زیادی در افزایش مصرف برق و قطعی شبکه دارند افزود: «در آسانسورهای با موتور دو سرعته، برق مصرفی استارت اولیه حرکت آسانسور بسیار بالا و حدود 60 تا 70 آمپر است که فشار زیادی را به یکباره به برق شبکه‌ای وارد می‌کند.»

وی خاطر نشان کرد: «حدود 20 سال است که در کشورهای غربی، استفاده از موتورهای دو سرعته آسانسور به دلیل بالا بودن آمپر استارت آن و مصرف بالای برق منسوخ شده است.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر در سطح کشور حدود 300 هزار دستگاه آسانسور وجود دارد که حدود 80 درصد آن‌ها دارای موتور دو سرعته بوده و فشار زیادی را به شبکه برق کشور وارد می‌کنند. این در حالی است که در بحران اخیر برق، تبلیغات بسیاری در مورد استفاده از لامپ‌های کم مصرف و ارائه یارانه به آن‌ها صورت گرفته، اما به مساله برق مصرفی آسانسورها که بسیار بیشتر از لامپ‌های معمولی است، توجه نشده است.»

منصوری خاطرنشان کرد: «به عنوان مثال اگر در یک منطقه به طور همزمان 100 آسانسور استارت زده شود، فشار زیادی را به یک باره به شبکه وارد می‌کند که در بعضی موارد موجب ذوب شدن سیم‌های انتقال برق شبکه می‌شود.»

وی ادامه داد: «علاوه برآن مصرف برق آسانسورهایی با موتور دو سرعته در صورت تنظیم نبودن، بیش از این مقدار بوده و گاهی تا 100 آمپر نیز افزایش می‌یابد.»

منصوری خاطرنشان کرد: «برای جلوگیری از روند نصب آسانسورها با موتور دو سرعته منسوخ شده، پیشنهاد می‌کنم که موتورهای یک سرعته با قابلیت نصب سیستم‌های کنترل دور جایگزین موتورهای فوق شود که کمیته فنی سندیکا نیز آماده همکاری با سازمان‌های مربوطه در این زمینه است.»

وی ادامه داد: «در مشهد اقداماتی در این زمینه انجام شده و پیمانکاران موظفند برای دریافت پروانه ساختمان، از موتورهای یک سرعته با سیستم متناسب کننده ولتاژ و جریان در آسانسور استفاده کنند، اما هنوز در دیگر نقاط کشور چنین اقدامی صورت نگرفته است.»

رییس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران در بیان مزایای موتورهای یک سرعته آسانسور، خاطرنشان کرد: «استفاده از موتورهای یک سرعته در آسانسورها علاوه بر کاهش حدود 40 درصدی مصرف برق، موجب از بین رفتن تکان‌های آسانسور در حال حرکت و توقف و حرکت نرم آن می‌شود.»

وی افزود: «این در حالی است که در آسانسورهایی با موتور دو سرعته، آسانسور هنگام حرکت و توقف تکان‌های شدیدی داشته و هنگام حرکت نیز اتاقک آسانسور دچار لرزه می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «استفاده از موتورهای یک سرعته در آسانسور همچنین موجب افزایش عمر مفید آسانسور و جلوگیری از آسیب سازه ساختمان می‌شود.»

وی تصریح کرد: «با توجه به بحران اخیر برق، وزارت نیرو و سایر سازمان‌های مربوط باید هر چه زودتر از فروش آسانسورهایی با موتور دو سرعته جلوگیری کرده و مانع افزایش مصرف برق و آسیب شبکه شوند.»