سرمقاله شماره 29


 

گرانی مسكن و فرصت طلایی جهت ارتقاء كیفیت

 

 در زندگی همواره با اتفاقاتی مواجه می شویم كه باعث اخلال در امور روزمره می گردد. این اتفاقات نظم زندگی را به هم ریخته و موجب می گردد كه زمان زیادی صرف بر طرف نمودن آثار زیانبار آن گردد.

در حیطه مدیریت نیز گاهاً مسائلی به وجود می آیند كه تبعات آن موسسه را با چالشی جدی مواجه و بیشتر وقت و انرژی مدیران را در جهت رفع مشكلات به وجود آمده تلف می نماید.

این اتفاقات ناخوشایند كه پدیده ای منفی به شمار می آیند همیشه هم منفی نیستند بلكه در ذات این پدیده‌ها موارد مثبتی هر چند اندک نیز میتوان جست. در این صورت زمانی كه ما هزینه‌هایی را صرف جبران خسارات ناشی از جنبه‌های منفی یك پدیده می کنیم، حداقل می توان از وجوه مثبت آن استفاده نموده و به این ترتیب از آثار و تبعات زیان بار آن بکاهییم.

پدیده‌های مشكل زا كه بعضاً خارج از حیطه كنترل مدیران نیز می باشند همواره به عنوان دردسرسازترین اموری مطرح می گردند كه می بایست با تمام توان به مقابله با آنها بر خاست. این اتفاقاتی است كه دائماً ذهن مدیران را درگیر نموده و بدیهی است كه خوانندگان محترم بطور روزمره با آن مواجه می باشند. منظور از مطرح نمودن بحث فوق نه حل مشكل بلكه تغییر نوع نگرش به این پدیده‌های مشكل آفرین می باشد.

همانطور كه می دانیم حدود یك سال است كه پدیده گرانی در بخش مسكن اكثر هم میهنان را با مشكل مواجه نموده و به صورت معضلی جدی مدیران ارشد دولتی را درگیر رفع آن نموده است.

با توجه به توضیحات فوق می توان گرانی مسكن را یك فرآیند منفی اقتصاد تلقی نمود كه مسئولین مربوطه به مقابله با آن شتافته و انواع ترفند‌های مناسب را جهت كاهش آثار آن به كار می بندند. انا ببینیم گرانی مسكن چه تبعات مثبت و امیدوار كننده ای می تواند داشته باشد؟

در چنین شرایطی میبایستی امیدوار باشیم كه ارتقاء كیفیت مصالح و تجهیزات ساختمانی از جمله آسانسور می تواند اتفاق بزرگ و مهمی باشدکه در این بین حادث میشود. زیرا اگر فرض شود هزینه یك دستگاه آسانسور 1% ارزش كل یك ساختمان باشد زمانی كه ارزش ساختمان دو برابر شود جا دارد كه سازنده مبلغ قابل توجهی را صرف ارتقاء كیفیت آسانسور ساختمان نماید.

ضمن اینكه مصرف كننده و خریدار نیز وقتی پول هنگفتی بابت خرید یك واحد آپارتمان پرداخت می نماید سطح انتظار بالاتری نسبت به تجهیزات رفاهی آن ساختمان خواهد داشت. بنابراین وقتی سطح توقع مشتری در رابطه با هر كالای صنعتی افزایش یابد و برای سازنده نیز توجیه اقتصاد داشته باشد، بدیهی است كه سازنده جهت تامین نظر مشتری اقدام به ارتقاء كیفیت محصول خود نماید.

مصداق موارد فوق را می توان از افزایش بازار آسانسورهای كیفی ظرف یك سال گذشته جستجو كرد. لذا این موضوع نوید بازار رو به گسترش آسانسورهای كیفی است كه موجب می گردد شركت‌های بیشتری جذب این بازار گردیده و از تولیدكنندگان قطعات نیز كیفیت بالاتری را طلب نمایند. این امر به خودی خود باعث افزایش سطح كیفی صنعت آسانسور در كشور و كاهش فاصله با رقبای خارجی می گردد. این فرصت مغتنم است آن را از دست ندهیم.

 فرید کورس

عضو هیات تحریریه